Meritmind är specialister på kvalificerade ekonomitjänster och datadriven styrning. De erbjuder tjänster inom förändringsledning, rekrytering, konsultlösningar och kompetensutveckling. Entreprenören Helena Casserlöv-Kvist grundade Meritmind för 20 år sedan. Idag har de 370 anställda, omsätter en halv miljard och finns representerade på fem orter i Sverige.

Utmaningen


Meritmind behövde ha en tydlig plan och process för att kontinuerligt producera engagerande, kvalitativt och relevant digitalt innehåll som visade hur de kunde bidra till att lösa målgruppens olika utmaningar inom kvalificerade ekonomitjänster och datadriven styrning.


Bolaget ville bjuda sina målgrupper på inspirerande och värdeskapande content inom fyra expertisområden.

Lösningen


Samarbetet med Giggles Communication inleddes med en workshop. Resultatet av denna sammanställdes i en content marketing plan.


I planen beskrevs Meritminds målgrupper, samt syfte och mål med den kommande innehållsproduktionen. Den innehöll även förslag på teman baserade på målgruppens utmaningar, samt konkreta idéer och ämnen att skriva om.


Enligt planen var den övergripande målsättningen med content marketing satsningen att bygga Meritminds varumärke, skapa starka relationer med målgruppen, positionera Meritmind som experter inom sitt område och attrahera nya kunder.


På månadsvisa redaktionsmöten presenterade Giggles Communication förslag för kommande bloggposter. De analyserade och redogjorde även för resultaten från föregående månads publiceringar.

Resultatet

På ett år dubblerades antal besökare till webben 15 000 => 35 000 – 40 000 per månad.

På ett år fick bloggen 40 000 webbvisningar.

På ett år ökade antalet nya följare på LInkedIn med 1 775.

På ett år fick Meritmind 265 nya följare på Facebook.

Charlotte Nordén,  marknadschef på Meritmind